De belangrijkste elementen van het generieke model voor concurrentievermogen van bestemmingen helpen bij het identificeren van de belangrijkste succesfactoren van bestemmingsmarketing. Onder de vele benaderende reeks indicatoren die worden gebruikt om het concurrentievermogen van bestemmingen te bepalen, zijn lokale ervaringen een van de belangrijkste punten. Uitgebreid empirisch en conceptueel onderzoek wijst op de relatieve sterke en zwakke punten van verschillende toeristische bestemmingen, die vervolgens kunnen worden gebruikt om de impact van lokale ervaringen op de reizigers te bestuderen en vice versa.

De veeleisende reizigers van de wereld van vandaag houden ervan om unieke ervaringen te ontdekken die elke bestemming te bieden heeft en gaan veel verder dan een verblijf in de beste hotels. Het kiezen van de beste eetgelegenheden en spa’s is anders voorbijgegaan. Geen enkel online portaal kan je naar de verborgen klompjes van de bestemming brengen, behalve de inheemse bevolking. Dus, om aan te sluiten bij de millennials ‘definitie van reizen, moet je je overgeven aan de lokale bevolking, wat veel verder gaat dan elke verpakte vakantie of cookie-cutter-opties.

De grenzen van de traditionele definitie van reizen vervagen
Het is belangrijk voor reisagenten om te beseffen dat het verkopen van reizen in feite het verkopen van geluk is. Door reisdoelen te creëren op basis van interactie met de lokale bevolking, wordt reizen zinvoller dan ooit. Authenticiteit, eenvoud en cultuur zijn de nieuwe sleutelwoorden die de internationale groei van de sector van het reistoerisme stimuleren. De evolutie van het geheel nieuwe reisgenre is volledig gebaseerd op het overgeven aan lokale ervaringen. Het gaat niet om de beste luxe-ervaring, maar de intrinsieke lokale toets zal zeker magie toevoegen aan de vakantieherinnering. Onthoud dat de meest gewaardeerde luxe ervaring is.

Hedendaagse cultuurreizigers zijn buiten de vertrouwde omgeving gegaan en genieten van de ervaring op zich. Het is duidelijk dat toeristen die de mal willen doorbreken meer interactief zijn met de lokale bewoners. Deze paradigmaverschuiving heeft echter nog niet iedereen volledig ingehaald. De focus van de investeringen blijft nog steeds op de traditionele toerismegerelateerde componenten.

Om een ​​gelaagde reiservaring te creëren, promoot de horeca zichzelf geleidelijk als de portalen voor de lokale gemeenschap. Hoewel dat misschien geen noodzaak is, zal lokale ervaring zeker een concurrentievoordeel opleveren.

Het samenvoegen van nationale cultuur en erfgoed in luxe reisreizen vereist een zorgvuldige planning en zal de toeristenervaring zeker verbeteren. Het verkrijgen van een certificering van het toerismebeleid van de overheid, dat intercultureel onderwijsbeleid omvat, helpt om het begin van de reisagenten indrukwekkender te maken.